Ana Sayfa Dizi Unutulmuş Bir Televizyon Klasiği: Saygılar Bizden

Unutulmuş Bir Televizyon Klasiği: Saygılar Bizden

109
0

Saygılar Bizden 9 Eylül, 1992 – 12 Aralık, 1992 tarihleri arasında 10 bölüm olarak STAR’da yayınlanmış bir Türk Dizisidir. 

Üzerinden zaman geçtikçe kalitesi ve değeri çok daha iyi anlaşılan dizidir. Bugün aynı kalitede bir dizi yapmak gerçekten zor. Saygılar Bizden’i bugünün şartlarında yeniden çekememek, nostaljik bir 90’lar buhranına girip dönemsel bir yapım övgüsünden değil; bu ekibi bir daha bu kadar uygun bir zeminde bir araya getirememekten dolayıdır.

Türk yargı sistemi ironik bir şekilde ti’ye alınmıştır. Rüşvet, yolsuzluk, adam kayırma, sorunların mahkemede çözülememesi ve kavga gibi sorunlar dizide yer alır. İstanbul’da hayatını normal şartlarda ilerleten bir aileyi konu alır. Ailenin reisi, Mübaşir Rıza bir adliyede çalışmaktadır. Adliyede ve günlük hayatta başına gelenler yaşanmaktadır.

 

SAYGILAR BİZDEN’İ ÖZEL YAPAN DURUMLAR NEDİR?

  • her bölüm 25 dakika. (özeti ve rejiyi çıkarsan) bugün 25 dakika dizi yapmak imkansız. (dünyada bunun harika örnekleri var ki en son the mandalorian her bölümü bu süreye indirgemişti.)

 

Dizide Jülide KuralSelma TarcanYaman TarcanNur GürkanAlev OraloğluTuncer NecmioğluYaman OkayGüler Ökten ve Ozan Bilen gibi oyuncular yer almıştır.

Yaman Okay, Erdoğan Tuncel ve Orhan Çağman

Bir Umur Bugay hayranı olarak onun en önemli eserlerinden biri olarak görüyorum bu diziyi.

Bugay, aynı mekan ve kişiler etrafında dönen çoğu kez replikleri ve verilen tepkileri bile değişmeyen olay örgüleri üzerinden tipik insanı resmeden büyük bir sanatçı.

Yazlıkçılar ve Bizimkiler dizilerinde bu tarzını uzun yıllar çok geniş bir kadro ile başardı. ancak saygılar bizden de bu anlatı türü için yeterli zaman yoktu. sadece 13 bölüm planlanmıştı. aynı mekan-karakter-replik tekrarları ile 13 bölümlük bir dizi yapıp, dizideki olaylar örgüsünü asla bir neticeye vardırmayacaktı. yani dizide hiç bir şey sonuca bağlanamazdı. sonuca bağlanmaya odaklansa insan manzaralarını es geçecek, insan manzaralarını es geçse sonuca odaklanmak anlatıya zarat verecekti. ve işte bugay’ın müthiş kalemi, zeki ökten’in tipik insanı yansıtan olağanüstü doğal bakış açısı bize “adalet dağıtması gereken salonlardan taşan” bir kara komedi başyapıtı armağan etti.

Saygılar Bizden: Devletin gri ciddiyetini temsil eden katı memurların iç dünyasındaki çaresizliği

Saygılar bizden yozlaşmanın, değişmenin, neo liberal politikaları benimseyen Türk insanın adım adım modernleşmesinin (ki bugay bunu ilk olarak 86 yapımı yoksul filminde denemişti) çöken adalet sisteminin, sınıflar arası uçurumun, avukatlığın iç yüzünün, devletin gri ciddiyetini temsil eden katı memurların iç dünyasındaki çaresizliğin ve mahkeme koridorlarında her müşteki yada şüphelinin toplumdaki maskelerini çıkarıp en doğal ve günahkar halleriyle arzı endam etmesinin bir güldürüsü oldu.

Kemal Sunal ve Zafer Algöz

Dizideki ince zeka ortalama bir izleyici güldürmese bile samimiyeti ile kendine bağlarken; fransız yeni dalgası hakkında saatlerce nutuk atabilecek malümat(füruşluğ)a sahip bir bireyde de sanatsal bakışa hayran olma etkisi uyandırmayı başardı.

Usta Yönetmen Zeki Ökten

Saygılar bizden türk dizilerinde çok az gördüğümüz konu anlatımlarından biri olan mesleki bir dile sahip. dizi, adaleti meslek olarak yapan bir zümreyi hedef alıyor. dizinin çaycısı da, taksicisi de, bilir kişisi de, muhabiri de kendini adalet kavramı üzerinden ifade ediyor. hatta kendini adalet üzerinden anlatamayan karakterlerin biçim düzlemi bile mahkeme ciddiyeti üzerine kurulu. örneğin mübaşir rıza’nın evinde bir reis bey ciddiyeti ile karar vermesi. evine giderken selamlaştığı esnaflarla kurduğu adli konulardaki yardımlaşma diyaloglarının arasında gizlenmiş bir “yargıyı temsil” gururu, rakı masası kurulurken bile adliye çalışanlarının kendini “adli heyet” olarak takdim etmesi. tüm bunlar diziyi sadece tek bir meslek üzerinden anlatıyor ki türk dizi tarihinde bunun bu kadar iyi ve tek odak noktalı yapıldığını bir daha göremedik(doktorlar, çiçek taksi ve benzeri taksi isminde olanlar gibi diziler var elbette ama kaliteleri oldukça düşük) (malum son 10 yıldır tüm diziler bir şekilde plaza+entrika+ağa+mafya eksenine kaymak zorunda kaldı) bu anlatı amerikan dizilerinin temellerinden biridir bugün. hatta hbo the deuce ile porno sektörüne bile girdi bu konuda. house of cards, law and order, csi serileri vr daha yazmaya üşendiğim onlarca dizi bu şekilde. biz hala mesleki hayatı dizilerimizde dolgu malzemesi olarak kullanıyoruz.

saygılar bizden türk dizi tarihinin en iyi 5 yapımından biri. sadece 13 bölüm olması onu daha da kült bir yapım haline getiriyor.

dizinin en büyük ve affedilmez hatası ise kötü seslendirme. açıkçası seslendirme ekibi diziyi nasıl katlederiz diye düşünüp rabarba sekanslarında bile işin içine etmiş. ama bu kalitesiz seslendirme bile bu yapımın kalitesini değiştirememiş.

özetle saygılar bizden kesinlikle hak ettiği değeri göremeyen kara bir mizah, zeki bir eleştiri, dramatik bir insanlık manzarasıdır. keşke daha uzun sürseydi. bu kadar az bilinmesinin sebebi sanırım o dönem kemal sunal’ın da itiraf ettiği para için çektiği kalitesiz dizilerden biri zannedilmesidir. bay kamber, şaban askerde, şaban ile şirin gibi kötü dizilerden sayılmaktadır. yanlış hatırlamıyorsam kemal sunal’ın en sevdiği dizisiydi bu. film olarak en çok yoksul’u beğendiğini okuduğumu hatırlıyorum ama yanılıyor olabilirim. doğrusunu bile varsa mesajla yeşillendirsin.

son sözüm umur bugay, zeki ökten ve tüm saygılar bizden ekibine teşekkür etmek olsun. bize muhteşem bir yapımı miras bıraktığınız için minnettarım.

Son olarak Dizinin Youtube’da olan 2.bölümü

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz